Når en pasient følges opp digitalt, innebærer det to ting:
Digital oppfølging gir flere muligheter for både pasienter og behandlere. Pasienter trenger ikke å møte opp fysisk og behandlere kan følge opp på en god og effektiv måte.
I helsetjenesten brukes det i dag flere navn for å beskrive det samme. Digital pasientoppfølging, digital helseoppfølging og digital hjemmeoppfølging er noen av begrepene.
Helsedirektoratet har i flere utprøvingsfaser undersøkt hvordan teknologiske løsninger kan brukes til fordel for pasienter og helsepersonell.
Målet med utprøvingen var å bedre helse- og pasientopplevelsen, der pasienten selv tar en aktiv del i egen helsesituasjon. Innbyggere, kommuner, fastleger og sykehus har samarbeidet for å vurdere hvordan digital hjemmeoppfølging kan bli en del av ordinære helsetjenester.
Helsedirektoratet har gjort noen viktige funn knyttet til digital oppfølging.
Pasienter forteller at digital hjemmeoppfølging bidrar til økt trygghet og nærhet til helsetjenester og bedre oversikt over egen helse.
Les mer om digital hjemmeoppfølging i denne rapporten fra Helsedirektoratet (ekstern lenke).
Med HelsaMi får pasienter og behandlere mulighet til digital oppfølging. Gjennom oppfølgingsprogrammet til HelsaMi, tilpasses oppfølgingen etter pasientens behov.
Hvilken pasientgruppe pasienten befinner seg i, hvor langt de er kommet i sitt behandlingsforløp og individuelle behov avgjør hvordan oppfølgingsprogrammet blir og hva det består av.
Til felles har alle de individuelle programmene at oppfølgingen ikke krever fysisk tilstedeværelse.
HelsaMi oppfølgingsprogram kan bestå av: