For deg som er pasient på sykehus

HelsaMi er inngangen til din egen del av helsevesenet. På telefonen, nettbrettet eller datamaskinen din kan du bestille timer, se prøvesvar og ha kontakt med fastlegen og sykehuset. Hva betyr dette for deg?

For at du skal kunne bruke HelsaMi må du ha vært henvist til et sykehus i Møre og Romsdal eller Trøndelag, og sykehuset må ha tatt i bruk Helseplattformen som journalsystem. I 2022 vil dette være St. Olavs hospital og Helse Nord-Trøndelag fra XX. Helse Møre og Romsdal vil starte opp i 2023.

Mange kommuner vil ta i bruk Helseplattformen over de neste årene, og mange fastleger også. Spør fastlegen din om hvilke planer som finnes for når du kan få fastlegejournalen din inn i HelsaMI.

Som regel vil du få innkalling fra sykehus i HelsaMi og da kan du velge blant ledige timer.

Hos noen klinikker på sykehuset kan du bestille time selv, uten at du har fått henvisning fra fastlegen. Hvilke klinikker dette gjelder finner du her.

Hvis du har vært inne til behandling og du skal til oppfølging i poliklinikk kan du bestille time der selv. Du kan bare bestille time hos de som allerede har behandlet deg. Disse vil stå oppført som "Dine helsekontakter" i HelsaMi.

Inne i HelsaMi kan du sende meldinger til de som har behandlet deg. Du kan ikke ringe direkte til avdelingen.

Trenger du å snakke med noen på sykehuset som ikke har behandlet deg kan du finne kontaktinformasjonen på sykehuset sine nettsider:

  • ​st. Olavs hospital
  • Helse Nord-Trøndelag
  • Helse Møre og Romsdal

Hvis du blir akutt syk må du ringe ​til legevakttelefonen på 116117 eller til 113

​Hvis fastlegen din, legevakten eller andre som skal behandle deg ikke bruker Helseplattformen kan du logge deg inn i HelsaMi på mobilen og vise den fram. Du velger selv hvilke opplysninger du vil vise til legen, men husk at lege vil gi deg riktigere behandling jo mer informasjon hen får se.

Sist oppdatert 23.02.2022