Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Morgenkaffe for å bli kjent med HelsaMi i Møre og Romsdal

Sykehusene i Møre og Romsdal forbereder seg nå til å ta i bruk den digitale innbyggerportalen HelsaMi fra 27. april. Det er ulike aktiviteter som pågår, en av dem er den digitale møteserien «Morgenkaffe med HelsaMi» for helsepersonell.

Publisert 22.03.2024
Sist oppdatert 25.03.2024

Mange kommuner er allerede i gang, og nå skal snart sykehusene og flere kommuner i Møre og Romsdal begynne å bruke Helseplattformen og HelsaMi. Helse Møre og Romsdal forbereder seg til å ta i bruk Helseplattformen og HelsaMi.

Fredag 22. mars ble det gjennomført et digitalt møte som heter «Morgenkaffe med HelsaMi». Det digitale møtet skjer hver fredag ut over våren, både før og etter at det nye systemet tas i bruk 27.april. 
- Vi lanserer «Morgenkaffe med HelsaMi» for å styrke kunnskapen om HelsaMi og hvordan vi skal bruke funksjonalitetene i verktøyet, sier IKT-sjef Odd Arne Maridal i Helse Møre og Romsdal. 

Skjermdump fra møteserien Morgenkaffe med HelsaMi
Slik så det ut da den digitale møterserien "Morgenkaffe med HelsaMi" ble sparket i gang 22. mars.

Møtet vil gå over 30 minutter fra kl. 08.15 hvor de første 15 minuttene skal omhandle funksjonalitet og nyttige tips, mens de siste 15 minuttene blir åpen dialog. 
- Dette er en flott mulighet til å dykke dypere inn i verktøyene og ressursene som HelsaMi tilbyr, samtidig som at du kan dele tanker og ideer med kollegaer. Vi håper det blir både en inspirerende og informativ start på dagen, legger Maridal til.

Møteserien har en uformell stil som også inviterer til dialog. Hensikten er å forberede helsepersonell på hva HelsaMi er og hvordan den vil fungere i hverdagen. For eksempel så er det nyttig for helsepersonell å være klar over hva som deles med pasienter og pårørende i HelsaMi. 

Invitasjonen til møteserien ble sendt ut til ansatte i sykehus og kommuner i Møre og Romsdal. I alt var det 150 deltakere på det første møtet. Det ble gitt helt overordnet informasjon om HelsaMi og ble fortalt kort om hvilken funksjonalitet som er tilgjengelig fra start.  

Noen av funksjonene som ble løftet frem var «Spørsmål før time», «Jeg er her», spørreskjema, meldinger, besøkssammendrag og hvor viktig det er å oppfordre pasienter til å selv sjekke sine egne personlige opplysninger.  
- Frem til GoLive er det viktig at vi setter oss godt inn i hvordan vi skal bruke HelsaMi, og hvilken informasjon som blir tilgjengelig for befolkningen, sier Odd Arne Maridal.