Nytt om varsler i HelsaMi
Helseplattformen har endret på antall varsler som sendes til pasient i forbindelse med timeavtaler i HelsaMi.
Endringene gjelder utsending av varsel og påminnelser til pasienter som har en timeavtale i helsetjenesten. Det nye er at pasientene vil nå kun få varsel og påminnelser på sms.
Pushvarsler fra HelsaMi-appen utgår. Hensikten er å gi pasienten de varslene som er nødvendig og ta ned antall unødvendige varslinger som oppleves forvirrende.
Endringen omfatter «Ny time», «Endring av time» og «Kansellering av time». Pasientene vil fortsatt få meldinger fra Helsenorge som før. Timen vil fortsatt være synlig under timeavtaler og besøk i HelsaMi.
Varsler om timeavtaler i kommunehelsetjenesten
For timeavtaler i kommunehelsetjenesten kommer varslene på sms. I tillegg får pasientene en påminnelse på sms 24 timer før timen.
Varsler om timeavtaler på sykehus
For timeavtaler på sykehus kommer varslene på sms. I tillegg får pasientene varsel om Spørsmål før timen før timen. Tidspunkt for dette kan variere fra avdeling til avdeling, men er i utgangspunktet 72-48 timer før timen.
Timevarsler til barn
SMS-varsel sendes til telefonnummeret som er registrert som primærtelefon i pasientopplysningene til pasienten. Dersom pasienten er under 16 år legges pasientens FORNAVN til i tekstmeldingen. Når pasienten fyller 16 år, vil det komme opp en beskjed om å oppdatere telefonnummeret til pasienten i Registrering.
Hvorfor sendes det varsler fra både HelsaMi og Helsenorge?
Helseplattformen har en integrasjon som deler informasjon om timer med Helsenorge. Dette er i henhold til nasjonale målsettinger.
Pasienter som har en journal i Helseplattformen, har muligheten til å ta i bruk HelsaMi. Det er pasientens inngang til sin journal. Pasienten kan endre varselinnstillinger selv både på Helsenorge og på HelsaMi. Sammen gir HelsaMi og Helsenorge innbyggerne et bedre digitalt tjenestetilbud.