Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Synes du “E-innsjekking” er forvirrende?   

Fra 11.mars endres navnet «E-innsjekking» til «Spørsmål før time» i HelsaMi.   Mange har kontaktet oss fordi de ikke skjønner hva «E-innsjekking» betyr. Nå gjør vi noe med det. 

Publisert 11.03.2024
En mann som holder en tablett
Nå er det slutt på melding om e-innsjekking i HelsaMi. I stedet blir du bedt om å svare på noen få spørsmål før timeavtalen i helsetjenesten. Foto: Colourbox

Alle HelsaMi-brukere som har en avtale med sykehuset eller i kommunehelsetjenesten får opp meldingen om «E-innsjekking» når timeavtalen nærmer seg. Hensikten er å forberede både behandleren og deg som innbygger. Når du trykker på meldingen blir du bedt om å svare på noen spørsmål i HelsaMi slik at behandleren din har oppdatert helseinformasjon før timeavtalen starter. Spørsmålene vil være ulike, og tar utgangspunkt i hvilken helsehjelp du skal ha.  
 
Begrepet «E-innsjekking» har skapt forvirring hos både behandlere og innbyggere. Mange forstår rett og slett ikke hva de skal gjøre, og noen forveksler det også med meldingen «Jeg er her» som forteller at du har ankommet og er klar for timeavtalen. 
  
Derfor forandrer vi navnet slik at det fra 11.mars kommer opp en melding som rett og slett heter «Spørsmål før time». Du kan også få denne meldingen før en videokonsultasjon.

Akkurat som før er det frivillig å svare på spørsmålene. Men husk at når du velger å svare så hjelper du helsetjenesten med å ha bedre oversikt over deg og din helsetilstand. 

Slik vil meldinga komme opp i den grønne boksen når du er innlogget i HelsaMi:

Skjermbilde fra HelsaMi som viser hvor "Spørsmål før time" kommer opp. Meldingen ligger i den grønne boksen.

(Skjermbilde)