34 kommuner står samlet – oppgavefellesskapet for Helseplattformen blir en realitet
Alle kommunestyrer i kommunene som bruker Helseplattformen har sagt ja til å opprette et eget organ som skal være en felles faglig og kommunal stemme inn i Helseplattformen.

Foto: Helseplattformen
Ålesund og Sula var de to siste kommunene som manglet. Begge kommunestyrene sa ja 25.september, noe som markerte er stort steg for samhandling i helsetjenesten i Midt-Norge. Det nye organet har fått navnet “Oppgavefellesskapet” og skal ha en ledende rolle med å samordne den kommunale utviklingen av Helseplattformen. Oppgavefellesskapet vil også være viktig i møtet og samhandlingen med spesialisthelsetjenesten. Det nye organet blir plassert i Trondheim, og vil kunne spare kommunene for arbeidsoppgaver knyttet til Helseplattformen.

Foto: Helseplattformen
Oppgavefellesskapet er viktig for både kommunene og Helseplattformen
For første gang samler kommunene seg i en strukturert og forpliktende samarbeidsform rundt Helseplattformen. Målene for det nye fellesskapet er:
- Felles faglig styring – slik at kommunene står sterkere sammen med å utvikle, prioritere og trekke ut gevinster ved å bruke Helseplattformen
- Bedre koordinering mellom kommunehelsetjenesten og sykehusene
- Tilgang på felles ansatte i stedet for at hver kommune må bygge egen spisskompetanse
- Styrket kvalitet og pasientsikkerhet – gjennom å ha felles rutiner og arbeidsprosesser
Enklere å håndtere nye behov
Kommunene som er tilknyttet Helseplattformen har nå samlet seg sammen om en helt unik og ny samarbeidsform. Også for Helseplattformen er det en milepæl at oppgavefellesskapet nå kommer på plass, mener administrerende direktør i Helseplattformen, Siri Berg.
— Det er utrolig viktig at det ble full enighet om oppgavefellesskapet i alle kommunene. Nå har vi en styringsstruktur å forholde oss til. Det blir enklere å sikre at vi er i stand til å håndtere aktørenes strategier og nye behov, enten det gjelder bruken av kunstig intelligens, innbyggertjenester eller nye former for opplæring.