Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

21. mars 2025

Pasient- og brukerombudet i Trøndelag inn i Helseplattformens brukerutvalg

Brukerutvalget er viktig i utviklingen av Helseplattformen og HelsaMi. Nå benytter pasient- og brukerombudet muligheten til å få mer innsikt.

Publisert 21.03.2025
Sist oppdatert 14.11.2025
Brukerutvalget poserer sammen med Siri Berg
Deler av brukerutvalget under ukas møte i Trondheim. Her sammen med administrerende direktør Siri Berg som orienterte på møtet.

Viktig brukersperspektiv

Pasienter og pårørende vil få en stadig viktigere stemme i framtidens helsetjeneste. Slik har det ikke alltid vært. Tanken om å se på pasienter og deres pårørende som en ressurs, trenger fortsatt modning hos helsetjenesten selv.

Brukerutvalget i Helseplattformen møttes denne uken (uke 12 2025) til et to dagers møte. Brukerutvalget har vært i drift siden 2024 og erstattet brukerpanelet som ble opprettet i 2019. For første gang deltok en representant fra Pasient- og brukerombudet i Trøndelag som observatør i møte.

Pasient- og brukerombud, Elin Hagerup, deltok på dag én, mens seniorrådgiver, Marianne Wold, var med på begge dagene.

Vi har stilt noen spørsmål til de to etter det første møtet: 

Hvilke forventninger hadde dere til å delta som observatører i utvalget?

– Pasient- og brukerombudet har lang erfaring både lokalt, regionalt og nasjonalt med å være både deltakere og observatør i ulike utvalg. Vi var veldig fornøyde med at vi ble invitert inn, Våre forventninger var å få mer informasjon om hvordan det jobbes på systemnivå. Våre forventinger ble innfridd, og det virker som det jobbes godt og systematisk.

Hvilket hovedinntrykk sitter dere igjen med i ettertid?

 – Vi ser at Brukerutvalget i Helseplattformen på kort tid har blitt en etablert arena for brukermedvirkning, og vi opperver det som positivt at ledelsen i Helseplattformen er i tett kontakt med Brukerutvalget. Vi vil trekke frem representantene fra de ulike ungdomsrådene som særlig positivt, fordi deres stemmer er viktige i utviklingen av Helseplattformen.

Pasient og brukerombudet deltar også i andre tilsvarende brukerutvalg- etter å ha deltatt i et møte; er det noen problemstillinger som går igjen i flere brukerutvalg?

– Pasient- og brukerombudet erfarer at brukerutvalgene ofte har fokus på viktigheten av tydelig og god informasjon til pasienter og brukere. Brukermedvirkning og aktiv deltagelse får også stort fokus i de ulike utvalgene.

Hvordan kan dere bidra inn for å forbedre Helseplattformen og HelsaMi?

– Pasient- og brukerombudet har i sitt mandat å jobbe for at den enkelte pasient får ivaretatt sine rettigheter innenfor den offentlige helsetjenesten, og vi jobber for å bedre kvaliteten på tjenestene. Ved å delta i Brukerutvalget til Helseplattformen kan vi ta med oss våre erfaringer fra både spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten inn i det videre forbedringsarbeidet. 

Kom det fram noe ved Helseplattformen eller HelsaMi som dere ikke visste om fra før?

– Vi har fulgt innføringen av Helseplattformen tett siden første go-live, og vi har hatt kontakt med samtlige aktører. Derfor har vi hatt god oversikt over både de positive erfaringene og utfordringene med Helseplattformen/HelsaMi. Vi var likevel ikke kjent med opprustningen av Helseplattformen sin juridiske avdeling, noe som vi ser på som en viktig styrking av tjenesten.

Hvor bør løsningen bli bedre ut fra et pasient/brukerperspektiv slik dere oppfatter det per i dag?

– Helseplattformen brukes av nesten 40 000 ansatte i Helse Midt-Norge og 34 kommuner. Vår erfaring er at pasienter og brukere er opptatt av at Helseplattformen skal fungere optimalt for helsepersonellet de møter. Samtlige tiltak som kan bidra til at løsningen gir økt pasientsikkerhet og sikrer faglig forsvarlige tjenester er forbedringer som Pasient- og brukerombudet støtter. 

Det er bred enighet om at pasienter og pårørende vil spille en stadig større rolle norsk helsetjeneste framover. I hvilken grad har dere inntrykk av at HelsaMi legger til rette for det?

– Vi har inntrykk av at HelsaMi er et positivt bidrag for de som har valgt å bruke løsningen. Digitale tjenester er, og vil være, et viktig bidrag i helsevesenet. Videre utvikling av HelsaMi vil være et godt bidrag for både pasienter og pårørende i Midt- Norge.