Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Gjennomgang av interne meldinger tilknyttet eksterne epikriser

Helseplattformen har, i samarbeid med helseforetak og kommuner, satt i gang en bred gjennomgang av interne meldinger knyttet til epikriser fra sykehus og avtalespesialister utenfor Helseplattformen. Dette skjer på bakgrunn av oppdaget avvik i oppfølging av meldinger.

Publisert 16.06.2025
Nærbilde av hendene på et tastatur

Gjennomgang gjelder meldinger sendt i perioden september 2023 til 12. mai 2025, og skal sikre at viktig informasjon om pasientoppfølging ikke har gått tapt.

Bakgrunn for saken

I september 2023 ble det innført en teknisk endring i visningen av epikriser i journalsystemet. Endringen ble gjort for å forenkle arbeidsflyten – spesielt for fastleger og innebar at selve epikrisen åpnet automatisk når meldingen ble åpnet. 

Men i situasjoner der epikrisen ble videresendt internt ble interne meldinger ikke vist i samme skjermbilde. I stedet havnet de i en egen fane, som mange brukere ikke var kjent med eller oppdaget. Dette kunne føre til at beskjeder om videre oppfølging ikke ble sett. Det er særlig helseforetakene som er berørt av situasjonen. 

Helse Midt-Norge RHF: En to år gammel endring i Helseplattformen har ført til avvik i oppfølgingen av pasienter

Løsningen er nå rettet

Den tekniske løsningen ble reversert 12. mai 2025. Nå åpnes epikrisen igjen via en lenke, og interne meldinger vises tydelig i samme skjermbilde. Dette gir bedre oversikt og reduserer risikoen for at viktig informasjon glipper.

Hva gjøres nå?

Det var først i forrige uke at omfanget av problemet ble klart. Det ble umiddelbart iverksatt tiltak for å støtte helseforetak i gjennomgangen. Det er laget rapporter og oversikter over meldinger fra den aktuelle perioden. Disse er sendt til virksomhetene, som nå går gjennom meldingene for å sikre at pasienter har fått den oppfølgingen de skal ha.

Så langt er det avdekket tilfeller der interne beskjeder ikke har blitt fanget opp, men det er ikke meldt om pasientskader

En egen arbeidsgruppe er etablert som samarbeider med systemleverandøren Epic for å gjøre det enklere for helseforetakene å filtrere og gå gjennom meldingene på en effektiv måte.