Fastlege på Trondheim legevakt: Helseplattformen på legevakt viser framgang

Det er et avansert system, men legevaktløsningen i Helseplattformen er forbedret og fungerer spesielt bra på samhandling med andre deler av helsetjenesten. Det sier Melhus-legen Truls Johan Albert som jobber jevnlig ved Trondheim legevakt.

Publisert 23.09.2024
Sist oppdatert 24.09.2024
Truls Johan Albert er fastlege i Melhus med erfaring fra Trondheim legevakt.

Foto: Helseplattformen

Færre klikk og god samhandling, men fortsatt er det en vei å gå, mener Truls Johan Albert som tar vakter som lege på Trondheim legevakt.

Til daglig er Albert fastlege ved Midt legesenter i Melhus. Mellom en og tre ganger i uka tar han vakter ved Trondheim legevakt som tok i bruk Helseplattformen i mai 2022 sammen med Trondheim kommune.

Truls Johan Albert var blant dem som var svært misfornøyd med løsningen da den var ny ved legevakta i Trondheim. Men i dag opplever han at systemet er lettere å jobbe i.

- Jeg var enig med dem som gikk ut og kritiserte. Vi må holde pasientstrømmen og sørge for at systemet i seg selv ikke lager unødvendig kø som går utover pasientsikkerheten. Det var nødvendig med oppdateringer, og legevaktløsningen fungerer bedre i dag enn den gjorde i starten. Men det er enda en vei å gå før det blir helt optimalt.

Færre klikk og god samhandling
Albert har selv deltatt i mange møter for å bidra til at løsningen skal bli bedre. Møtene har handlet om å utvikle det økonomiske oppsettet for å gjøre næringsdriften lettere. Det har også vært møter for å gjøre legevaktløsningen mer brukervennlig der kolleger av Albert ved Trondheim legevakt har deltatt. Og noe har skjedd.

-Det har blitt færre klikk, og en del av innholdet som vi ikke hadde bruk for har blitt fjernet. Det har dessuten blitt mye enklere å få oversikt over pasienten fordi vi har mulighet til å innhente nødvendig helseinformasjon om pasienten fra andre deler av Helseplattformen. Selve samhandlingen fungerer godt.
 

Ikke brukervennlig nok
Men Albert mener at løsningen trenger forbedringer, blant annet på området fakturering av tjenestene som utføres på legevakta.

-Vi er fortsatt ikke helt i mål. Økonomi-og faktureringsløsningen er ikke brukervennlig nok, noe som gjør at kommunen må kompensere legene. Det er dessuten et avansert system med store mengder informasjon som kan oppleves uoversiktlig.

Fakta

Legevakta er et døgnåpent legetilbud for innbyggerne i Trondheim ved nylig oppstått sykdom eller skade som oppfattes så alvorlig at det ikke kan vente til fastlegen din har åpent. Etter klokken 15.30 hverdager og hele døgnet i helgene og høytidene betjener Legevakta i Trondheim også kommunene Malvik, Melhus og Midtre Gauldal.
Legevaktsløsningen i Helseplattformen er en forenklet utgave av fastlegeløsningen som  er under utvikling.Legevaktsløsningen er i dag i bruk ved Trondheim legevakt og ved Vanylven legevakt på Sunnmøre.