Sikker chat gir raskere avklaringer
Sikker chat er et populært verktøy i Helseplattformen. Millioner av tekstmeldinger sendes mellom helsepersonell inne i selve løsningen. Det er raskt, enkelt og sikkert.

Sikker chat er en mulighet for de 39 200 helsearbeiderne som til daglig bruker Helseplattformen.
Sikker chat er samhandling i praksis. Per august 2025 ser vi at det er sendt 2,8 millioner sikker chat-meldinger hittil i år.
På sykehusene i Midt-Norge bruker 70 prosent av de ansatte sikker chat, mens i kommunene varierer det fra 20-64 prosent. Helt i toppen blant kommunene finner vi Røros kommune der hele 63 prosent av de ansatte innen helse og omsorg benyttet denne muligheten i 2024.
Sikker chat
58 prosent av alle helsearbeidere i Helseplattformen brukte sikker chat i 2024. Alt som skrives i sikker chat loggføres og er sporbart. Sensitiv informasjon blir håndtert i tråd med kravene til personvern og sikkerhet. Med sikker chat kommer avklaringene raskere, noe som igjen gjør det mulig å følge opp pasientene raskere. Noen kommuner har opprettet egne chatgrupper i Helseplattformen for enkeltpasienter som trenger hjelp fra fagmiljøer både i kommunen og på sykehus. Det sparer tid for alle.
Å ha kontakt på en rask, enkel og sikker måte inne i samme løsning har mange fordeler. Overføring av pasienter blir enklere, det samme blir informasjonsflyten. Å kunne ta en direkte kontakt på tvers av helsetjenesten kan gi raskere avklaringer både for helsepersonell, pasienter og brukere.
Har bedre oversikt, men noen utfordringer
Ane Thorsvoll, sykepleier i hjemmetjenesten i Røros kommune, er blant dem som har hatt god nytte av sikker chat på jobben. Hun kjenner på bedre oversikt nå, men peker samtidig på utfordringer etter nesten tre år med Helseplattformen. Noe har blitt enklere, mens andre arbeidsoppgaver tar lengre tid:
Les mer om Ane Thorsvoll sine erfaringer med journalsystemet på nettsidene til Røros kommune