Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Tilgjengelighet og universell utforming på nettstedet

Tilgjengelighet på helseplattformen.no og helsami.no

Alle helseforetak på tvers av landets fire helseregioner bruker en felles publiseringsløsning for sine nettsider.

Helseplattformen AS er ansvarlig for å forvalte helseplattfiormen.no og helsami.no etter rammene som gis av Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten på fnsp.no.

Det er lagt til rette så sidene skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av funksjonsevne.

Nettsidene er kodet for å kunne leses opp av skjermlesere. Språket skal være klart og tydelig og tekst skal kunne forstørres i nettleseren. Alle bilder skal inneholde alternativ tekst, og videoer har undertekst og teksbeskrivelse. 

Om tilgjengelighetserklæringene på helseplattformen.no

Tilgjengelighetserklæringen beskriver hvordan og i hvilken grad nettstedet oppfyller kravene i WCAG 2.1-standarden, som gir retningslinjer for universell utforming av innhold på nett. 

I tillegg til tilgjengelighetserklæring for nettsidene helseplattformen.no og helsami.no, ligger det også tilgjengelighetserklæring for nettapplikasjonen til HelsaMi. 

Tilgjengelighetserklæringen for nettstedet til Helseplattformen og HelsaMi på uustatus.no.

Tilgjengelighetserklæring for HelsaMi-appen på uustatus.no.

For tilbakemelding og henvendelser om universell utforming på helseplattformen.no, helsami.no eller for HelsaMi-appen, ta kontakt på post@helseplattformen.no. 

Merk: Henvendelser skal aldri inneholde personlig informasjon, helseopplysninger eller helserelaterte spørsmål.

Slik jobber vi med universell utforming

Vi jobber med å forbedre tilgjengeligheten på helseplattformen.no, helsami.no og i HelsaMi kontinuerlig. Arbeidet handler om å øke kjennskap til reglene og å teste om innholdet møter kravene for universell utforming.   

Helseplattformen AS jobber sammen med leverandøren Epic, som leverer journalløsningen Helseplattformen. HelsaMi er er en helintegrert del av Helseplattformen.

Samarbeidet handler om forbedringer om innhold og utforming. 

Tiltak

  • Obligatoriske kurs internt knyttet til universell utforming.
  • Brukertesting av ny og eksisterende funksjonalitet i samarbeid med brukerutvalget i Helseplattformen AS.
  • Rutiner for publisering, produksjon og kvalitetssikring – fra design til innhold, utvikling og testing.
  • Oppdatering av tilgjengelighetserklæring ved hver versjonsoppgradering, som skjer tre ganger i året.

Vi retter fortløpende feil og forbedrer løsningene for å sikre best mulig tilgjengelighet.  

Tilbakemeldinger

Har du tilbakemeldinger om universell utforming på helseplattformen.no, helsami.no eller i HelsaMi-appen?
Send e-post til post@helseplattformen.no.

Merk: Ikke send personlig informasjon, helseopplysninger eller helserelaterte spørsmål i e-posten.

 

Sist oppdatert 01.12.2025